Klespleie Betingelser og Vilkår
Klespleie tilbyr vasking av hverdagsklær/-tekstiler som kan vaskes i vanlig vaskemaskin og lufttørkes eller tørkes i vanlig tørketrommel.
Håndvask av silke og andre delikat stoff kan gjennomføres etter avtale.
Klærne skal uten problemer kunne vaskes på kaldt (0) til 90 grader.
Vi gjennomfører ikke rens (kjemiske behandling). Vi bruker lokale leverandører. Leverer kunden noe til rens så er det basert på leverandørens vilkår og betingelser.
Vi foretar enkel og lett flekkefjerning til hverdags klær men gir ingen garanti at flekkene bli borte.
Vi foretar ikke flekkfjerning eller annen spesialbehandling av tekstiler/klær som f.eks. dresser, vester, brudekjoler, bunader, gulvtepper, gardiner, jakker, duker, servietter osv. Det kan skjer hos vår rens leverandører.
Hvis du ønsker at klærne dine skal behandles på en spesiell måte, f.eks. om de skal vaskes varmere eller kaldere enn vaskeanvisningen tilsier, kan du skrive dette i kommentarfeltet ved bestilling eller gi beskjed ved innlevering.
Klespleie tilbyr også stryke og dampe press av f.eks. skjorter, bluser og bukser, om du ønsker det. Dette skal legges inn som ekstra tjeneste ved bestilling.
Vi bruker damp maskin eller dampstrykejern for ikke å skade tekstilene.
Av hygieniske årsaker kan ikke Klespleie behandle tekstiler med blod, urin og/eller avføring. Dersom det skulle være slike tekstiler blant klærne dine, blir de pakket i en egen pose og returnert til deg. Vi gjør oppmerksom på at du må undersøke skittentøyet ditt før henting for å unngå å sende med slike tekstiler. Vi håper at dere har forståelse og respektere dette.
-
Klespleie blander ikke dine klær med andres. Hver husholdning vaskes hver for seg.
-
Strøkne klær leveres på kleshenger.
-
Hvis ikke annet er angitt, vaskes alle klær etter plaggets vaskeanvisning.
-
Klær som ikke har vaskeanvisning, vil bli vasket skånsomt, men på kundens ansvar.
-
Klespleie dekker ikke skader og slitasje på klærne.
-
Skader og andre uhell som Klespleie er ansvarlig for, erstattes av firmaet.
-
Feil eller mangel som er påført av Klespleie bli erstattet etter erstatningstabell utarbeidet av Norsk Renseri- og Vaskeriforening (NRV) og Forbrukerrådet.
-
-
Alle skader og slitasje på klær før vask vil bli dokumentert (bilder/video) for oppfølging av klager.
-
Skader fra f.eks. knapper, glidelåser på klær/tekstiler som oppstår under behandlingen, er det forhandleren som er ansvarlig for og ikke firmaet.
Klespleie er en tjeneste som tilbyr klesvask, og andre tekstiler.
1.1 Klespleies faste priser inkluderer sortering, vask, tørk, bretting av tekstiler og klær som kan vaskes på 30, 40, 60 eller 90 grader, som kan tørkes hengende eller i trommel, og som ikke krever annen særskilt behandling. (Eksempler på tekstiler som krever særskilt behandling: Dresser, tepper, skinn, silke, bunad, m.m..)
Du kan også bestille stryke av skjorter, bluser, bukser o.l.
1.2 Dine klær er like viktige for oss som for deg. Fra Klespleie skal du alltid få tilbake dine leverte klær og løse tekstiler. Dine klær blir behandlet individuelt og blandes ikke med andres tøy. De skal også være like hele som da du leverte dem fra deg. Vi benytter små, moderne vanlige vaskemaskiner som er miljøvennlige som sørger for god kvalitet på det vi leverer. Vi bruker miljø og allergivennlige vaskemidler som er skånsomme mot plaggene og utviklet for å ta de fleste normale flekker. Veldig/spesielt skitne plagg – som f.eks klær med grønske og mye fett – blir ikke behandlet på annen måte så lenge de ligger løst i sekken sammen med resten av det vanlige skittentøyet. Vi kan da ikke garantere at slike flekker er borte etter vask.
1.3 Vi tar ikke ansvar for manglende verdisaker som er ødelagt eller er blitt borte under våre behandlingsprosesser. Oppdager vi verdisaker i lommer o.l vil disse selvfølgelig bli levert til kunden sammen med tekstilene.
1.4 Ved spesiell behandling og flekkfjerning kan du levere disse klærne ved siden av, eller i egen pose som du legger i sekken du fikk av oss ved oppstart, og gi sjåføren beskjed når han henter, eller send oss mail om det er noe vi trenger å vite. Klærne vil da bli behandles utenom og med ekstra flekkfjerning.
Klespleie håndterer ikke klær som inneholder avføring, urin, blod eller oppkast. Disse vil bli returnert i eget pose, uvasket.
2.0 GARANTI:
Feil kan forekomme, og det skal ikke du belastes eller lide for.
2.1 Ved feil eller mangel som forekommer direkte fra arbeidet Klespleie har gjennomført, skal Klespleie holdes ansvarlig. Kunden må informere Klespleie skriftlig innen 24 timer fra mottagelse av klærne etter de var behandlet av Klespleie med beskrivelse av hendelsen.
Hvis feilen eller mangel er på bevist Klespleies sin feil eller mangel, Kunden skal få en erstatning i henhold til erstatningstabellen utarbeidet mellom forbrukerrådet og Norges Renseri og Vaskeriforening (NRV) https://www.norskindustri.no/bransjer/renseri-og-vaskeri/nrvs-anbefalte-erstatningstabell/ . Vi tar forbehold om at slitasjeskader, skader på glidelåser, og løse gjenstander som f.eks. knapper ikke dekkes av oss. Vi behandler alltid plaggene etter vaskeanvisning. Skulle det mangle vaskeanvisning får plagget den mest skånsomme behandlingen ut ifra type tekstil. Alle plagg som leveres inn til oss er vasket på kundens eget ansvar. Er det plagg du er veldig redd for, så anbefaler vi at dette ikke leveres inn sammen med skittentøyet, men leveres ved siden av som et eget plagg som krever spesialbehandling, eller ikke leveres inn i det hele tatt. Skulle det oppstå skader på plagg som er behandlet etter vaskeanvisning er dette en reklamasjon mot kjøps stedet/ produsenten av plagget og ikke mot Klespleie. Skulle vår tjeneste ikke være tilfredsstillende i forhold til hva vi har lovet, vil vi selvfølgelig refundere eller kreditere deretter. Men, vi må få beskjed om problemet senest innen 24 timer etter levering, og ta gjerne et bilde av feilen og send det til oss pr mail info@klespleie.no Eller ring oss på 46404290 og informer oss om feilen/mangelen, så kommer vi innom deg og befarer plagget og registrerer klagen.
Vilkår
1.0 Definisjon av parter
Selger er: Pretorius Consulting (heretter «Klespleie»), Strandgaten 2, 4836 Arendal. Org nr 825894292, info@klespleie.no, Telefon: 46404290 – heretter oppgitt som «Klespleie».
Kjøper er: Den person eller bedrift som er oppgitt som kjøper i bestillingsbekreftelsen, og blir i det følgende benevnt «kjøper», «bruker», «kunde» «du», «deg», «din», eller «ditt».
2.0 Kjøps- og avtaleprosess
Samtlige kjøp av tjenester og produkter fra Klespleie sin butikk gjennomføres hos Klespleie. Ved innlevering gjelder de følgende vilkår.
2.1 Merking av artikler
Alle plagg som kommer inn til Klespleie vil få en bestillings nummer. Kunden godkjenner at Klespleie gjør dette på samtlige artikler som leveres til behandling.
2.2 Måling, telling og veiing av utvalgte artikler.
Ved bestilling av Gulvtepper (m2), Duker (m), Gardiner (kg), Gardiner (m/ press) og Kilovask gir kunde Klespleie ansvar for å veie, telle og måle opp nevnte artikler.
Du gir også retten til at Klespleie oppdaterer ordre og oppdaterer ordren. Ved endring vil du motta en SMS med oppdatert vekt/ antall/ størrelse og nytt beløp.
3.0 Priser og betaling
Alle priser listet i Prislisten er oppgitt inkludert merverdiavgift med mindre annet uttrykkelig er nevnt. Den totale kjøpesummen inkluderer alle kostnader forbundet med kjøpet.
Prislisten er KUN for vaske tjenester utført av Klespleie og ikke inkluderer priser til Rens.
Priser vil alltid bli oppgitt ved forespørsel, for sømtjenester vil man få en prisantydning. Prisjustering minimum 1 gang pr år iht kpi. Dersom du har abonnementstjenester som er forskuddsbetalt, vil din kreditt bli justert tilsvarende med prisendringene.
Pristillegg gjelder pr varelinje.
Betaling gjennomføres lokalt i butikken, Vipps, Stripe eller som avtalt. Alle avdelinger har følgende betalingsløsninger:
Debet- og kredittkort
Kontant
Vipps, PayPal
Alle abonnementstjenester har 30 dagers oppsigelsestid med mindre noe annet er avtalt skriftlig.
4.0 Levering og forsinkelse
Klespleie har to tilnærminger til ferdigstillingstidspunkt. Normal behandlingstid «forventet ferdigdato» som er en dynamisk ferdigdato. «Garantert ferdig» betyr at varene skal være klare for henting, før eller på datoen som er satt. På grunn av logistikk og til tider utfordrende oppdrag kan ikke «Garantert ferdig» settes på alle tjenester.
Tjenester som må ha en fast leveringstid settes som «Garantert ferdig» i vårt system så fremt det lar seg gjøre logistisk. Endringer etter innlevering må meldes innen rimelig tid, slik at «garantert ferdig» kan settes på ordre, eller varelinje.
Kjøper plikter seg til å oppgi nødvendig informasjon om artiklene som er nødvendig for en fagmessig behandling. Ved manglende informasjon om flekker, søm, elde eller andre tilsvarende forhold som resulterer i forsinkelser, har Klespleie retten til å endre avtalt leveringstid.
Forsinkelser som forekommer grunnet tyveri, brann, ekstremvær eller andre eksterne faktorer som Klespleie ikke kan påvirke, står ikke Klespleie økonomisk ansvarlig.
5.0 Uavhentede bestillinger
Klespleie plikter seg til å ta vare på uavhentede bestillinger opptil 3 måned etter utsendt SMS om ferdigstilling. Det vil ikke bli foretatt ytterligere varsling om at varene er klar for henting. Etter 3 måneder vil artiklene bli fraktet til lager, og lagerleie kr NOK 350,- blir lagt til ordren.
6.0 Behandling av tekstiler på kundens eget ansvar
Klespleie vil ved visse tilfeller kommunisere til deg som kunde at plagget må behandles på eget ansvar. Dette kan gjelde tekstiler hvor ikke alle stofftyper kan identifiseres eller vaskeanvisningen fra produsent ikke kan leses. Det kan også forekomme ved tidligere slitasje, elde, søm eller detaljer (paljetter, knapper m.m.) som risikerer å bli skadet under behandling.
Noen tekstiler/ plagg behandles alltid på kunden sitt eget ansvar. Dette gjelder: Samtlige tekstiler som inneholder skinn, brudekjoler med paljetter, overmadrasser som ikke har avtagbart trekk.
6.1 Klesreparasjon
Alle klærne som leveres for reparasjon skal være rene. Klespleie beholder retten til å vaske skittene klær før reparasjon på kundens regning. Klespleies vasking av kundens klær før reparasjon kan medfører forsinkelser til leveringstid.
Klespleie tar ikke ansvar for feil av innlevert klær som kommer fra produsent, eller arbeid utført av andre. Klespleie tar kun ansvar for arbeid de har selv utført.
7.0 Reklamasjon
Klespleie forholder seg til Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni Nr. 34 2002 for generelle regler rundt reklamasjon. Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter Forbrukerkjøpsloven. Vi forholder oss etter Norsk Renseri- og Vaskeriforening (NRV) sin anbefalte erstatningstabell. Mer informasjon om NRV og komplett erstatningstabell finnes her: https://www.norskindustri.no/bransjer/renseri-og-vaskeri/nrvs-anbefalte-erstatningstabell/
Klespleie har ikke ansvar for skader eller tap som skyldes:
Limte kanter
Utrakning i stoffer eller sømmer
Slitasje og elde
Knapper, perler, spenner, glidelåser
Feilmerking, dvs. tøy som ikke tåler den type behandling de av produsenter er merket for
Brann, tyveri eller andre forhold som ligger utenfor vår kontroll
Andre særlige forhold som gjør det spesielt utsatt for skader
11.0 Ekstraordinære forhold
Klespleie er kun ansvarlig for tap for varen dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Klespleie kan vise at mangelen skyldes forhold utenfor Klespleie sin kontroll, og som Klespleie ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
Klespleie er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Klespleie sin side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.
12.0 Force majeure
Er Klespleie forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som ekstremt vær, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valutarestriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Klespleie fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
13.0 Tvister og lovvalg
Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som angår der i omtalte og der av følgende rettsforhold hører inn under de ordinære domstoler, med Kristiansand som verneting.